Familiebedrijf Hanolux blaast dit jaar 50 kaarsjes uit. Dat is bijzonder – zeker in deze tijd. Net zoals zijn geschiedenis trouwens. Wat begon in een garage met zonnewering groeide uit tot een Belgische pionier in outdoor living en wellness. Drie generaties die premium merken en de trend van genieten in stijl in België én Nederland op de kaart wisten te zetten.
Toen Hanolux 50 jaar geleden begon en hun eerste kleine 'showroom' opende, was de markt in niets te vergelijken met hoe die er nu uitziet. Hun winkel trouwens ook niet.
Een kleine toonzaal waar je zonnewering kon kopen was het startpunt van wat een showroom van 3000 m2 zou worden. Het familiale, gezellige karakter geraakte Hanolux echter niet kwijt. Hun persoonlijke aanpak en advies blijft hun handelsmerk en succesformule.
Systematische uitbreiding van het assortiment
Het assortiment aan zonnewering werd systematisch uitgebreid. Eerst kwamen er tuinmeubelen bij. Wat begon met basic stoelen, tafels of ligbedden in riet, plastic of hout (vaak teak) evolueerde naar echt buiten leven en genieten.
De tuin werd een verlengstuk van de woonkamer. De Belg kreeg meer en meer aandacht voor kwaliteit en design, voor comfort en luxueuze ontspanning. "Samen met die trend zagen we ook Belgische producenten zoals Royal Botania, Tribù en Manutti op de markt komen en internationaal hun plekje onder de zon veroveren", licht zaakvoerder Stijn Schenkels toe.
"Wij zijn ontzettend trots dat wij deze Belgische designmerken mee op de kaart mochten zetten. Zij weten als geen ander wat de Belg kan bekoren. Zo zijn wij er ook zeker van dat onze klanten bij ons vinden wat voor hen tot de verbeelding spreekt."
Van buiten zitten naar stijlvol buiten leven
"We lieten onze klanten kennismaken met echt vakantie vieren in eigen huis en tuin. Niet alleen tijdens de zomerse hoogdagen, maar heel het jaar door. Eenvoudige stoelen en tafels werden aangevuld met terrasverwarming, barbecues en meubels om echt mee te pronken.
Ook de materialen en kleuren evolueerden mee. Buitenkussen werden bijvoorbeeld weerbestendig en er werd steeds meer met hoogwaardige kunststoffen gewerkt. De warmere en langere zomers maakten van een tuin en terras een echte place to be.
De lockdown trouwens ook. Zo werd tuininrichting een echte designkwestie. De premium merken pakten uit met felbegeerde designstukken die elke tuin of terras van een stevige portie classiness voorziet", legt Stijn uit.
Pionier in infraroodcabines en jacuzzi's
Zo'n 35 jaar geleden zette Hanolux een gewaagde stap. Wat een trend bleek in Amerika brachten zij als één van de eersten naar België. Maar hier waren die bubbelbaden in die beginjaren nog onbekend en onbemind.
Hanolux hield vol en na een paar bleek het een schot in de roos. Ze deden hetzelfde voor infraroodcabines en werden in dat segment de grootste dealer van België.
Ondertussen vind je bij Hanolux zowat alles wat je wellnesshart begeert. Van sauna's, barrelsauna's, stoomcabines, infraroodcabines tot swimspa's en ook de enige echte Jaccuzi's.
Met zijn leveranciers bouwt Hanolux een volwaardige partnerrelatie uit. Dankzij een gedeelde langetermijnvisie wisselen ze ervaring, kennis en suggesties uit. En ook dat komt de Hanolux-klant ten goede.
Ze vulden hun productlijst de laatste jaren aan met sauna's en stoomcabines op maat. En met dat eigen saunamerk zijn ze uniek. De wellnessexperten tekenen een volledig plan voor je uit, bouwen je wellness op maat en installeren het bij je thuis. De ultieme service dus.
Persoonlijk interieuradvies en inspiratie
Onder impuls van kleinzoon Stijn evolueerde Hanolux ook in z'n marketingaanpak. Het bedrijf maakte de switch naar de digitale aanpak. Dat resulteerde in een nog persoonlijkere aanpak en service en een nauwgezette opvolging. Aanzienlijke investeringen in social advertising en Google tilden het familiebedrijf naar een zichtbaarder en hoger niveau.
Toen kleindochter en interieurvormgeefster Lies aan de slag ging in het familiebedrijf betekende ook dat een grote meerwaarde voor hun klanten. Zij krijgen nu een uitgewerkt moodboard en een plan van hun droomproject. Zelfs voor terrasverwarming zorgt Hanolux voor advies op maat. En dat is uniek.
"Een verkoopgesprek is niet meer wat het vroeger was. Nu begeleiden we onze klanten aan de hand van stof- en materiaalstalen bij hun kleur-, materiaal- en merkkeuze en zorgen we echt voor de volledige inrichting van hun tuin, terras of wellnessruimte.
Dankzij die expertise en persoonlijke service kunnen we de levensstijl van de klant echt integreren in zijn buiten- of wellnessinrichting", vertelt medezaakvoerder Annemie Daniëls.
Cross selling op 3000 m2
Met de giga showroom van 3000 m2 heeft Hanolux een unicum in België. Je hoeft geen webshops af te struinen, Pinterest-borden aan te vullen of heel België rond te rijden om jouw droomplaatje voor je tuin of terras samen te stellen.
Bij Hanolux vind je alles onder 1 dak. "Wij zorgen ervoor dat onze klanten veel meer en het hele jaar door van het buitenleven en wellness genieten. Dat wij mensen daartoe kunnen inspireren en motiveren is onze missie en maakt ons elke dag echt gelukkig", vertelt Stijn.